onsdag 20 juli 2011

Glukosbelastning

Jag var hos barnmorskan häromdagen. Vi tog som vanligt lite värden och blodtrycket låg på 110/60, sf måttet 28 cm, och hjärtljudet på lillasyster låg på 144. Allt såg bra ut förrutom mitt blodsocker som låg på 8.3. När man ligger över 8 så måste man kolla upp det vidare så det inte är graviditetsdiabetes och därför ska jag in till Sahlgrenska imon på sk glukosbelastning. Man gör då först en blodsockerkontroll på fastande mage och sedan får jag dricka en sötsliskig dryck och så tar man om det igen efter 2tim.
Min barnmorska var dock inte ett dugg orolig och sa lugnande att när man gör en extra koll så visar det i 9 av 10 fall inget förhöjt blodsocker. Det kan vara så enkelt att det jag åt till frukost under morgonen innan mitt barnmorskebesök gjorde att värdet blev förhöjt. Ok att det slunkit ner en och annan glass och godsak i sommar, men det borde inte påverka så mycket? Vi får se, imon vet jag mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar