onsdag 16 januari 2013

Inskolning dag 2

Dag två  avklarad och det har gått bra. Hon kollar nån gång då och då vart jag är och så men i övrigt så leks det hej vilt med nya fröken Anna som tar extra hand om Juni. Lilla gumman, kan inte nog tjata om att tiden går alldeles för fort och att det svårt att ta in att hon ska ut i vida världen själv nu utan sin mamma och pappa. Det kommer bli bra, men det är en bearbetning som sker inom mig just nu.

Vi hämtar Lykke 15.30 denna veckan och det är så skönt och stressfritt! Lykke tycker också det är super, som får va med hela dagen och även på mellanmålet. Det har gjort denna veckan att jag sluppit väcka Juni för att stressa iväg till hämtningen som annars är kl 14.

Efter dagis så mötte vi upp Frida och barnen på Elixia och körde ett intervallpass. Härligt!
Väl hemma så gjorde jag en ny rätt, lax med ruccolapesto, blomkålspuré och sojabönor. Det blev oväntat gott! Recept får ni här:

Lax
  • 500 g lax i 4 bitar
  • 2 msk citronsaft
  • salt
Ruccolapesto
  • 30 g ruccola
  • 1 dl mandel
  • 1 dl parmesan
  • 1/2 dl olivolja
  • salt & peppar
Blomkålspuré
  • 1 blomkålshuvud
  • 1 klick smör
  • 1 dl creme fraiche
  • 2 dl riven parmesan
  • lite muskot
  • salt
Sätt ugnen på 200 grader. Marinera laxen i lite citron och salt. Mixa ruccola, parmesan, hackad mandel och olivoljan till en pesto. Bre över ett lager på laxen. Släng in laxen i ugnen i 15 min. Koka blomkålen länge tills den är helt mjuk. Mixa den. Blanda i smöret, creme fraichen och parmesanen. Smaka av med muskot, salt och peppar. Mums!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar