måndag 31 maj 2010

Livet som förälder - en sann utmaning!

Jag har tidigare nämt att Lykke har en oerhört stark vilja. Det är för det mesta positivt och innebär vi har en mycket framåt, pratglad tjej som vet vad hon vill. Det visade sig redan som liten bebis då hon sparkade hårt som en liten soldat på skötbordet. Viljan har även visat sig när hon blivit arg och slängt sig raklång och skrikit. En utmaning för oss föräldrar, hur ska man hantera det? Vi har pratat med våra kloka vänner och föräldrar och sen går vi på magkänslan där jag tror man allt som oftast finner bra svar. Idag gick det dock ett steg för långt. Lykke blev arg för att hon inte fick gå hela vägen hem och jag tog upp en skrikande, sparkande tjej i famnen och gick hemåt. Då slog och rev hon mig i ansiktet upprepande gånger och det var ingen slump, utan ren och skär illvilja. Jag blev helt paff och sa upprepande gånger nej och att så får man inte göra. Det känns som att det är så viktigt och grundläggande hur man hanterar sådana situationer, gör man det rätt nu så kommer det bli så mycket lättare sen. Jag antar att livet som förälder just börjat, med alla de prövningar som det innebär. Det är bara att anta utmaningen!:)

1 kommentar:

  1. Lilla fisen. Inte ska hon vara arg:) Imorgon så kommer Frida och då är hon glad igen ;) Puss

    SvaraRadera